• 2. Actie!

    Top-down & bottom-up combineren

    Terug

Vrijwel iedere docent is bereid het onderwijs aan te passen naar onze huidige tijd. Dat technologie daar een steeds belangrijkere rol in gaat spelen is ook bekend. Maar hoe komt iedereen dan daadwerkelijk in de actiestand?

Tijd, zelfvertrouwen, goed gereedschap, directe ondersteuning en ontzorging zijn hierbij cruciaal. Deze begrippen staan dan ook centraal bij de keuze welke acties we als eerste in gaan zetten. Want zonder goed fundament blijft geen enkel huis lang rechtop staan.

Stap 1. Belangrijk & Urgent

Een goed plan maken en uitvoeren is eigenlijk niet eens zo moeilijk. In de vorige fase hebben we met het team, directie en leerlingen bepaald welke onderwerpen belangrijk zijn. In het actieplan bepalen we vervolgens hoe urgent ieder belangrijk onderwerp is:

  • levert het per direct tijd of geld op?
  • is het nodig om als eerste stap weerstand weg te nemen?
  • zijn er lopende projecten waar we bij moeten aansluiten?
  • zijn leerlingaantallen of resultaten in het geding?
  • etc.

Op basis van de antwoorden hierop ontstaat vanzelf een logische roadmap, waarin duidelijk is in welke volgorde we aan de slag gaan.

Flipping the classroom
Aanschaf nieuwe hardware
Digitale geletterdheid
BYOD & CYOD
Meer differentiëren met ICT
Gamification
Multimedia-specialist aannemen
Virtual reality
Open ruimtes creëren
Nakijken digitaliseren
Werken in de cloud
Curriculum arrangeren

Stap 2. Rollen & Taken verdelen

Een goed begin is het halve… . Precies. Er is in veel projecten een hoop te regelen, doe dat goed en je kunt als een raket van start! Een beetje gemiddeld project omvat ongeveer:

5

kerngroep leden

100

uur p.p.

45

nieuwe computers

8

deelprojecten

80%

blije docenten en leerlingen!

Stap 3. Uitvoering!

En hier zit voor veel scholen en docenten de grootste uitdaging… Plannen maken is leuk, maar dan? Krijgen (en nemen!) docenten ook daadwerkelijk ontwikkeltijd? Komt de beloofde apparatuur? Is de helpdesk ook echt dagelijks bemand…?

Flooow kent de valkuilen waar scholen nu voor staan. Niets om je voor te schamen, wel slim om je bewust van te zijn. Door samen de kaders van het project goed af te stemmen zorgen we ervoor dat docenten en leerlingen echt stappen kunnen zetten. De vreugde bij succes is het allemaal waard. Dat beloven we je.

© Copyright - Flooow