Voor wie?
Docenten die een optimale mix in online en offline werkvormen zoeken
Resultaat
Inzicht in wat blended learning is en concrete ervaring met diverse toepassingen
‘Blended learning’ lijkt een modewoordje, maar de beloftes er achter zijn te goed om te negeren. Waar de leraar lang de kennisbron was die kennis overdroeg, verandert die rol nu informatie 24/7 beschikbaar is.
Waar leermaterialen statisch en lineair waren, geven ze nu directe feedback en sturen ze de lerende op basis van zijn of haar acties. En waar de lerende een passieve ‘ontvanger’ van kennis was, biedt technologie de mogelijkheid om een actieve deelnemer aan het proces van kennisconstructie te worden.
Tegelijkertijd staan we pas aan het begin van deze ontwikkelingen. De revolutie die technologie voor leerprocessen zou zijn is nog niet uitgekomen. Steeds meer beseffen we ons dat het een handig hulpmiddel kan zijn, maar dat de echte revolutie ligt in een andere mindset over de relatie tussen leraar en lerende, over de manier waarop we leren en werken en de materialen die we daarbij inzetten.
Als docent heb je die spaarzame momenten dat je samen met je leerlingen in dezelfde fysieke ruimte bent. Die bijzondere momenten dat je echt contact kunt maken, face-to-face samen kunt werken of samen dingen kunt produceren.
Deze momenten gebruiken we nu nog vaak voor activiteiten die je juist goed (of misschien wel zelfs beter!) via technologie kunt aanbieden. Voor bijvoorbeeld het inoefenen van feitjes en rijtjes, het maken van sommen en taaloefeningen en het volgen van frontale instructie is een grote hoeveelheid slimme technologie beschikbaar. En belangrijker nog, via deze slimme technologieën kan iedere leerling op z’n eigen tempo oefenen tot de stof volledig begrepen is, zonder de rest van de klas te vertragen.
Bij ‘blended learning’ zoeken we naar de slimste mix van activiteiten in de fysieke ruimte gecombineerd met activiteiten via ICT. Om zo niet alleen het leren te verbeteren, maar ook het werk van de docent nog aantrekkelijker te maken! De spaarzame momenten samen met je leerlingen kun je door slimme technologie nu nog waardevoller gaan inzetten dan je al deed.
In de training besteden we onder meer aandacht aan:
- Flipping the classroom
- Voorbeelden online en offline werkvormen
- Produceren van ‘blended content’
- ICT-toepassingen voor blended learning
- Blik richting de toekomst; wat gaat dit ons opleveren?
Voorafgaand aan de training ontvangen alle deelnemers een korte online enquête waarin zij hun vaardigheden en wensen t.a.v. de training kunnen aangeven. Op basis van deze input vormen we het definitieve programma. Op hoofdlijnen ziet het programma er als volgt uit:
1. Inspiratie: je ziet voorbeelden uit de praktijk hoe docenten ‘blended learning’ inzetten.
2. Demonstratie: de trainer toont enkele ICT-toepassingen waarmee je ‘blended learning’ kunt realiseren.
3. Aan de slag: deelnemers kunnen kiezen uit een drietal opdrachten waarmee zij zelf aan de slag kunnen. Zo doen zij in de training meteen praktijkervaring op die zij de volgende dag direct in kunnen zetten.
Kosten |
€ 650,- incl. reiskosten, ex BTW. |
Data en tijden |
Data en tijden in overleg. De studiedag duurt tussen 1.5 en 3 uur, afhankelijk van de specifieke wensen qua inhoud en doorloop. |
Praktisch |
De studiedag wordt gegeven bij minimaal 4 en maximaal 30 deelnemers. Per twee deelnemers is een laptop/desktop of tablet vereist. In de trainingsruimte moet een beamer, scherm en wifi aanwezig zijn. |
Ja, dit wil ik! |
Leuk! Bel of mail dan Sander van Acht via sander@flooow.nl | 06-1678 2070 |