Voor wie?
Docenten PO t/m HBO die game-elementen in hun onderwijs willen brengen
Resultaat
Inzicht in wat games zo motiverend maakt en concrete ervaring met het ontwerpen van een ‘gamified’ les.
Zodra het fluitsignaal klinkt veranderen lieve huisvaders in geharde voetbalmannen. Bij Monopoly wisselen spelers stiekem geld met de bank om maar niet te verliezen. En spelers van World of Warcraft staan diep in de nacht op om samen met mensen aan de andere kant van de aarde een eindbaas te verslaan.
Games maken iets bij ons los. Hoewel 80% van een game uit frustratie bestaat blijven we opnieuw proberen dat ene level te halen of dat ene monster te verslaan. Hoe kan dat? En wat kunnen we er in het onderwijs en bij het ontwerpen van lesmateriaal van leren? In deze studiedag duiken we de motiverende wereld van games in!
Games maken gebruik van specieke ‘game-mechanics’ om bij ons een hoge mate van autonomie, zingeving en meesterschap te creëren. Die ‘game-mechanics’ gelden universeel voor alle (goede) games, of het nou een bord-, kaart- of computerspel is.
Tijdens deze studiedag ontdek je welke ‘game-mechanics’ er zijn en welk effect ze op onze motivatie en participatie hebben. Maar belangrijker nog, je leert hoe je ze in kunt zetten voor je eigen onderwijs, om ook daar leerlingen nog beter uit te dagen.
Welke games tijdens de presentatie en workshop sowieso aan bod komen? Onder andere deze pareltjes:
-
- King’s Quest 1
- Nissan LEAF
- Nike Running
- Mint.com
- Angry Birds
- World of Warcraft
- GTA V
- Peggle
- Travian
- Pong
- Skyrim
Op hoofdlijnen ziet het programma er als volgt uit:
1. Demonstratie
De demonstratie combineert een reis door de geschiedenis van ‘spel’ met inzicht in de ‘game-mechanics’ die bij spellen werkzaam zijn. We tonen fragmenten uit computergames en concrete toepassingen van game-mechanics in dagelijkse situaties. Aansluitend leggen we een link naar de drie gebieden autonomie, meesterschap en zingeving, om daarmee te laten zien hoe game-mechanics hierdoor de motivatie en participatie van lerenden sterk kunnen verhogen.
2. Workshop
In de aansluitende workshop herontwerpen deelnemers een les door gebruik te maken van gamification. Doel van de workshop is om deelnemers bewust te maken dat ontwikkeling van buiten het vakgebied zeer interessant kunnen zijn om de motivatie en participatie van lerenden verder te verhogen. In teamverband analyseren deelnemers welke ‘mechanics’ er al spelen in hun lessen, om vervolgens één van deze mechanics te verrijken met de kracht van games. De workshop eindigt met een korte presentatie van de producties van ieder team.
Kosten |
€ 650,- per studiedag incl. reiskosten, ex BTW. |
Data en tijden |
Data en tijden in overleg. De studiedag duurt ca. 3 uur, afhankelijk van de specieke wensen qua inhoud en doorloop. |
Praktisch |
De studiedag wordt gegeven voor minimaal 4 en maximaal 30 deelnemers. Per drie deelnemers is een laptop/desktop of tablet vereist. In de trainingsruimte moet een beamer, scherm en wifi aanwezig zijn. |
Ja, dit wil ik! |
Leuk! Bel of mail dan Sander van Acht via sander@flooow.nl | 06 1678 2070 |